Röstskolan, del 1

Det finns många olika röster, tonlägen och tonfall som man snabbt lär sig att känna igen när man jobbar i en reception.

1. Försäljar-rösten. Kännetecken: Hurtig, glättig, bekymmerslös. Du kan säga i princip vad som helst till en försäljare; "Tyvärr, Mona är inte anträffbar för tillfället. (Och för övrigt så tycker jag att du kan gå hem och äta en skål med kamelbajs)". Denne skulle bara svara: "Ja men då ber jag att få tacka så mycket för hjälpen!!! Tack, tack ska du ha! Hejdå!".

2. Farbror-rösten. Kännetecken: Mannen som ringer använder sig ofta av uttryck som: "Men rara du" eller till och med "Lilla rara du". (Båda lika förnedrande). Här spelar det ingen roll vad du än säger. Han som ringer har alltid rätt och vet redan alla svaren på frågorna.

3. Gnäll-rösten. Kännetecken: Gäll i tonen, hetsig och påträngande. Gärna med en härlig dialekt som pricken över i:et. Förvärrar spänningshuvudvärk.

4. Sammets-rösten. Kännetecken: Talar ofta långsamt, tydligt, sansat och i ett normalt tonläge som är skonsamt för både öron och huvud.



Att vara receptionist är en hel vetenskap. God knows.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback